Jak dobrać ramy do obrazu?

Rodzajów oprawianych w ramy obiektów jest wiele: oprawić można obrazy olejne, akwarele, gwasze, ryciny, rysunki, mapy, grafiki, plakaty, obiekty trójwymiarowe, papirusy, wycinanki, tkaniny, zdjęcia, można nawet ozdobić ściany samymi ramami... Tylko jak je właściwie dobrać? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

Po pierwsze – ważne co oprawiamy

Rama do obrazu jest jego uzupełnieniem: właściwie go kadruje, jednocześnie podkreślając jego walory. Rama nie powinna więc zdominować obiektu ani przy nim niknąć, a subtelnie z nim współgrać. Dobrze jest dobierać typ listw ramiarskich do gatunku eksponowanej sztuki, ale też mieć na względzie wymowę kolorystyki dzieła. Generalnie – bardziej tradycyjne obrazy (panoramy, sceny bitew, krajobrazy, sceny z życia, portrety itp.) wymagać będą rzeźbionych ram ze złoceniami, sztuka geometryczna, nowoczesna, abstrakcyjna – prostych, niezakłócających wymowy kompozycji ram. Tu dobierzemy ramę nieco na zasadzie kontrastu, pozwalając wyjść sztuce na pierwszy, należny jej przecież plan!

Po drugie – kolorystyka jest wymowna!

Ramy do obrazu dobierzmy kolorystycznie tak, by tworzyły one spójną całość, zarówno ze sobą, jak i z wystrojem pomieszczenia, w którym dane dzieło będzie eksponowane. Jeżeli chcemy dobrać ramę w kolorze współgrającym z kolorystyką oprawianej sztuki, to kolorystyka oprawy powinna dzieło uzupełniać. Ciepłe barwy komponujmy z ciepłymi, chłodne – z chłodnymi. Warto też jest zadbać, by kolory ramy były nieco stonowane i nie przytłaczały widza – koniec końców to nie rama ma przykuwać uwagę.

Istotne jest również, jak całość kompozycji odnajduje się w przestrzeni naszego pomieszczenia. Nowoczesne wnętrza będą wymagać ram bardziej surowych, prostych i bez zdobień; klasyczne wystroje z nawiązaniami np. do stylu kamienicznego czy pałacowego z powodzeniem zaakceptują ramę ze złoceniami. Dobrze jest komponować ekspozycję z kolorystyką ścian pokoju, który ozdobimy obrazem. Klasyczne dzieła sztuki są często ciemne w wymowie kolorystycznej, pasować więc będą na ciemniejszej ścianie z kadrującą j złoconą ramą. Sztuka nowoczesna doskonale odnajdzie się na ścianach w odcieniach bieli czy pastelowych. Tu polecamy węższe i proste ramki, w jednolitym kolorze. Dobierzmy też wielkość dzieła do grubości ramy – tu możemy zagrać optyką. Mały obiekt możemy nieco powiększyć stosując ramę grubszą i większą, duży zaś – optycznie zmniejszyć węższą i skromniejszą.

Po trzecie – a może bez ramy?

Niektóre eksponaty nie będą wymagać żadnej (no, prawie żadnej) oprawy. Tu znajdą się z pewnością plakaty, kolekcje zdjęć w formie patchworku, nowoczesne grafiki, szkice, sztuka abstrakcyjna itp. Do takich obiektów możemy spokojnie sięgnąć po antyramę lub pozostawić je bez oprawy.