Rama do obrazu powinna więc nieco z nim kontrastować i ani nie przytłaczać dzieła, ani też nazbyt się z nim stapiać. Przy wyborze ramy do obrazu bezwzględnie powinniśmy też pamiętać o najbliższym otoczeniu, w którym dany obraz będzie wisiał – rama powinna do niego pasować. Wbrew pozorom – właściwe dobranie ramy do obrazu nie jest proste, dlatego przedstawiamy garść porad, które, miejmy nadzieję, będą pomocne.

Do rozważenia będziemy mieli kilka kwestii: rodzaj dobieranej ramy może podpowiedzieć nam charakter prezentowanej sztuki, kolorystyka i styl wykończenia pomieszczenia oraz inne wiszące już obrazy; ponadto kolorystyka prezentowanego dzieła także powinna stanowić dobrą podpowiedź. Nie warto jednak ściśle trzymać się panujących aktualnie trendów, bowiem nie zawsze będą one dobrze korespondować z naszym konkretnym dziełem.

Dobór ram: kolorystyka i wystrój

Charakter sztuki oznaczać będzie stylistykę, w jakiej namalowany jest dany obraz. Jeśli na malowidle znajdziemy sceny bitewne lub portrety (np. znanych osobistości, przodków), a do tego obraz wykazuje wiekowe pochodzenie – bez wątpienia można dobrać doń ramy bogato zdobione. Ilość i jakość wykonanych na takiej ramie ozdób snycerskich może być duża, sama rama zaś być masywna i ciężka. Krajobrazy, scenki z życia codziennego i martwe natury mogą również być oprawiane w złocone ramy, tu jednak forma ramy powinna być już uproszczona, z nielicznymi i najchętniej symetrycznie rozmieszczonymi ozdobami. Sztuka bardziej nowoczesna prosi się z kolei o proste, nieozdobione ramy. Im bardziej abstrakcyjne dzieło, tym wskazana jest większa prostota czy geometryczność ramy do obrazu. Warto się też zastanowić, czy taka rama w ogóle jest wskazana. Niektóre dzieła będą dobrze wyglądać w antyramie lub ramie aluminiowej. Dobrze wreszcie spojrzeć na materiał, na którym wykonano dzieło: jeśli podkład jest płótnem lub deską, dzieło nie będzie wymagało szklenia. Tektura lub papier z malowidłem akwarelą, pastelą czy z rytem wyglądać będą lepiej przeszklone.

Kolorystyka oprawianego dzieła powinna dobrze korespondować z kolorem ramy. Oznacza to, że powinniśmy dobierać kolorystykę ramy do dzieła, łącząc ciepłe barwy z ciepłymi, zaś zimne z zimnymi. Do tego warto dobrać ramę nawiązującą do przewodniego koloru oprawianego obrazu, ale w odcieniu nieco jaśniejszym lub ciemniejszym. Dobrze też sprawdzi się rama do obrazu w kolorze zbliżonym do kolorystyki drugiego planu obrazu.

Wreszcie – istotne znaczenie ma kolorystyka najbliższego otoczenia obrazu. Kolorystyka ramy nie może zanadto wybijać się na tle ściany, ale powinna z nią lekko kontrastować, dając efekt odcięcia. Malarstwo tradycyjne w bogatych, grubych i złoconych ramach na pewno może zawisnąć na ścianie o ciemniejszej barwie. Na białej bądź pastelowej ścianie lepiej sprawdzą się obrazy nowoczesne, reprodukcje grafik, map, zdjęcia czy ryciny, które tradycyjnie oprawimy w proste ramy w ciemniejszych barwach.