Passe-partout to termin pochodzący z języka francuskiego i związany z oprawą obrazów i innych form graficznych (rysunków, szkiców, map) na podobraziu papierowym i z materiałów pochodnych. Papier w kulturze europejskiej stosowany był jako podkład malarski już w XV w., ze względu jednak na niską trwałość takich prac papier nie był powszechnie wykorzystywany jeszcze przez długi okres, zyskując popularność dopiero w XVIII w. Ale już w XVI w. czyniono próby ochronienia karty z ilustracją, na jej powierzchnię nakładając kartonową ramkę zmniejszającą nieco wymiary obrazu i jednocześnie ułatwiającą bezpieczniejsze przechowywanie takiego dzieła w teczce lub w szufladzie. Wraz z upowszechnieniem się szkła i spadkiem jego ceny okazało się, że tak zastosowana na obraz ramka z papieru lub kartonu tworzy odpowiedni dystans pomiędzy chroniącą szybą a powierzchnią ilustracji, dzięki czemu na obrazie nie będzie skraplać się para wodna, ramka zaś dodatkowo ochroni podobrazie w kontakcie z drewnianą ramą.

Cechy i zastosowanie passe-partout

Passe-partout  pozwala nie tylko na ochronę ilustracji w kontakcie z ramką. Jest również nakładane po to, by lepiej skadrować obraz, nadać mu nieco głębi i stworzyć wrażenie trójwymiaru. Ramka z wewnętrznym wycięciem kadru zazwyczaj w formie czworoboku, koła lub owalu może być wykonana z tektury lub kartonu. Materiał zaś jest barwy neutralnej (w odcieniach bieli) lub w innych kolorach. Dodatkowo papier passe-partout bywa zdobiony, na przykład poprzez nadanie mu odpowiednio wzorzystej faktury, przypominającej choćby papier czerpany lub wzorowanej na powierzchni płótna. Producenci passe-partout często zdobią też je nacinając je, tłocząc napisy lub zdobienia, czasem również malują. W ofercie znajdziemy również tzw. podwójne passe-partout czyli nałożone na siebie dwie warstwy papieru o różnych barwach.

Jakie jest zastosowanie passe-partout? Technika ta wykorzystywana jest przy oprawie i kadrowaniu obrazów, rycin, szkiców, reprodukcji fotografii czy współczesnych zdjęć. Ale passe-partout zastosujemy również do oprawienia grafik, haftów, zasuszonych roślin i innych płaskich obiektów.

Dobrze jest, by korespondowało ono z kolorystyką i charakterem eksponowanego przy jego pomocy dzieła oraz jego ramowania, wskazane jest też, jeśli nawiązuje do stylistyki i wykończenia wnętrza, w którym dana ilustracja z passe-partout będzie wisieć. Należy pamiętać, że tak wykończone dzieło musi dzięki passe-partout być wyodrębnione i wyeksponowane w sposób, by oglądający je mógł nie tylko skupić się na wrażeniach estetycznych, ale i by mógł dostrzec lepiej wszystkie jego walory artystyczne.